Sisältömarkkinointi + mediasuhteet on toimiva yhtälö, sillä molemmissa on pohjimmiltaan kyse samasta asiasta: rautaisen sisällön tekemisestä ja jakelusta. Myös molempien tulostavoite on sama: yrityksillä omien tuotteiden ja palvelujen myynnin kasvattaminen tai yhteisoillä oman asian vaikuttavuuden lisääminen.

Mediasuhteiden tarkoituksena on saada yrityksen tai yhteisön viesti julkaistua mediassa. Siis toimituksellisessa, journalistisessa ja/tai ansaitussa mediassa. Kun viestisi välittyy tiukan journalistisen seulan läpi suodattuneena, saa se samalla ylleen uskottavuuden untuvapeitteen. Mediatiedote – joka esihistorialliseen aikaan tunnettiin myös nimellä “lehdistötiedote” – on edelleen yksi toimivimmasta tavoista saada median huomio.

Sisältömarkkinointi on puolestaan toimintatapa, jossa voit olla itse oma mediasi. Teet kiinnostavaa sisältöä ja myös jaat sen itse potentiaalisille asiakkaillesi. Tiedotteen tapaan sisältömarkkinointi voi rakentua tekstistä, kuvista, videoista, äänitiedostoista ja linkeistä.

Mikä mediatiedotetta ja sisältömarkkinointiartikkelia sitten yhdistää? Tai kuinka ne eroavat toisistaan?

Tiedote Artikkeli
Tarkoitus Uutisaihe medialle Uutinen omille sidosryhmille
Kohde Media (+ omat sidosryhmät) Asiakkaat
Otsikko Tärkeä – hurmaa media Tärkeä – hurmaa asiakkaasi
Ingressi Paljon tiivistä tietoa Paljon tiivistä tietoa
Leipäteksti Kerro tarina Kerro tarina
Väliotsikot Tärkeitä – nosta esiin kärkiä Tärkeitä – nosta esiin kärkiä
Kuvat, videot, infografiikat, linkit Kyllä – linkkien kautta Kyllä – osana artikkelia
Lainauksia Kyllä Kyllä
Lisätietojen antaja Kyllä Ei

Hyvä tiedottaja on myös hyvä sisältömarkkinoija

Kuten yllä oleva taulukko paljastaa, on jokainen hyvä mediatiedotteen tekijä myös hyvä sisältömarkkinoija. Ja kääntäen, jokainen hyvä sisältömarkkinoija kykenee melko vaivattomasti tuottamaan myös toimivia mediatiedotteita. Markkinoijan on vain muistettava purra kieleensä ja annettava sormilleen luunappeja jokaisen tiedotteeseen ilmaantuvan adjektiivin ja varsinkin superlatiivin kohdalla. Yksikään omanarvontuntoinen journalisti ei nimittäin halua sähköposteihinsa tiedotteen muotoon naamioituja mainoksia tai esitteitä.

Mediatiedote kannattaa jakaa medioihin tiedotteen vaatimien muotosääntöjen mukaan. Voit koota mediajakelulistan itse tai ostaa tiedotejakelupalvelun ulkopuoliselta firmalta. Kun tiedote on jaettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti mediaan, voit ottaa sen sisällön suoraan omaan hyötykäyttöösi. Muutat vain hiukan tiedotteen sisällön asetteluja, jonka jälkeen voit jakaa sen artikkelina omien kanaviesi kautta omille asiakkaillesi.

Luonnollisin artikkelin julkaisupaikka on verkkosivusi, jossa voit upottaa tekstin sisälle myös valokuvia, infografiikoita tai videoita. Mikset vaikka äänitiedostajakin. Verkkosivustasi tulee artikkelisi laskeutumissivu (“ländäri”), jolle voit ohjata kävijöitä mm. uutiskirjeiden ja erilaisten somekanavien kautta. Muista liittää asiantuntija-artikkelin kylkeen jokin mainos ja/tai kehote, jonka kautta saat asiakkaasi toimimaan toivomallasi tavalla: ostamaan tuotteesi / palvelusi tai jättämään yhteystietonsa.