Suomalainen media on vahvimmillaan, kun se hyödyntää monipuolisesti keskeisintä voimavaraansa, suomen kieltä. Myös asiantuntijoilla on edelleen yhteiskunnassa kysyntää, olivat he sitten journalisteja tai muita ammattilaisia. Erilaisille medioissa esiintyville “kokemusasiantuntijoille” ei Jussi Lähde sen sijaan anna arvoa. Samoin työnantajat, joiden yksioikoisen toiminnan seurausta ovat median henkiset hometalot, saavat Jussilta kyytiä.

Toimittaja Jussi Lähteen mielestä suomalaisen median suurin vahvuus on on rikas ja ilmaisuvoimainen suomen kieli.

– Suomeksi voimme kuvailla asioita tavoilla, jotka kutittelevat sielujamme ja saavat ne hikkaamaan sekä rokkaamaan, sanoo Lähde.

Lähteen mukaan jokaisen omanarvontuntoisen toimittajan olisi luettava paljon ja kirjoitettava mielellään muutakin tekstiä kuin artikkeleita.

– Ne työnantajat, jotka eivät ymmärrä tätä, rakentavat toimituksista henkisiä hometaloja.

Ole asiantuntija, älä mediassa mesoava “kokemusasiantuntija”

Lähde kaipaa suomalaiseen mediaan lisää rohkeutta, jotta mediat voisivat houkutella mukaan lisää kirjoitustaitoisia asiantuntijoita.

– Asiantuntijat olisi saatava kirjoittamaan medioihin. Avainsana on tässä nimenomaan asiantuntemus. Erilaiset “kokemusasiantuntijat” kuuluvat vain television tyhmistyttävimpiin epätosituotantoihin, eivät lehtien palstoille, toteaa Lähde.

Median ei ole pakko julkaista kaikkia “uutisia”

– Lehti on tuotteena aina elitistinen, muistuttaa Lähde.

– Jos lehden toimitus menettää kykynsä todeta tyhmien ja arvottomien tapahtumien kohdalla ”mitä sitten”, eikä ymmärrä jättää tällaisia asioita julkaisematta, menettää media oman arvokkuutensa tyystin.

Opettele katsomaan omaa organisaatiotasi analyyttisesti

Markkinointiviestinnän ammattilaisen on syytä tietää, mitä mediassa tapahtuu ja mitä journalistit median muutoksista ajattelevat. Jussi Lähteen mukaan yhteistyö kannattaa.

– Aina kannattaa panostaa yhteistyöhön muiden samankaltaista työtä tekevien ihmisten kanssa, toteaa Lähde.

– On myös aina hyvä, jos kykenee tarkastelemaan oman organisaation toimintaa viileän analyyttisesti.

Jussi Lähde on mukana Tehokas mediaviestintä 2017 -koulutuksessa 25.1.2017 Tampereella.

Tutustu koulutukseen