Kriisit väijyvät jatkuvasti ympärillämme ja voivat koskettaa jokaista organisaatiota

Yllättäen, pyytämättä ja varoittamatta. Niinpä oma kriisiviestintäosaaminen olisi syytä laittaa kuntoon ennen kriisin alkamista. Kun kriisitilanne on päällä, on kriisiviestinnän suunnittelu jo myöhäistä.

Luennoitsijat

Marjaana Kivioja on Fingrid Oyj:n viestintä- ja tiedonhallintapäällikkö, jolla on laaja kokemus haastellisista viestintätehtävistä niin energiateollisuudessa kuin edellisen työnantajansa VVO:n palveluksessa.

Marika Nöjd on Tallink Siljan viestintäjohtaja, joka on aikaisemmin työskennellyt mm. Finavian viestinnässä. Marikan mielestä kriisiviestinnän tärkein yksittäinen asia on pitää kaikki tärkeät ja oleelliset osapuolet tietoisina faktoista sekä siitä, mitä on tapahtunut ja tapahtuu lähitulevaisuudessa.

Virpi Pakkala on julkisella sektorilla kannuksensa hankkinut viestintäpäällikkö, joka nykyisessä tehtävässään vastaa Espoon kaupungin verkkoviestinnästä. Hänellä on myös kokemusta kriisiviestinnän koordinoimisesta.

Tia Härkönen ja Kai Tarkka toimivat tämän koulutuspäivän vetäjinä. Tia on pitkän linjan ammattilainen, joka on tottunut hoitamaan arjen viestintää niin kädet savessa kuin kehittäjän hattu päässään myös kriisiviestintään liittyen. Kai on puolestaan kokenut viestintämuotoilija, joka kehittää asiakkaidensa viestintää ja markkinointia asiakasläheisesti MASSIVE Helsinki Oy:ssä.

Ohjelma

8.30 Aamukahvi ja ilmoittautuminen
9.00 Kriisiviestintä vuonna 2017

  • Kriisiviestinnän perusteet
  • Minkälaiset kriisit organisaatioita uhkaavat?
  • Mitä asioita hyvään kriisiviestintäsuunnitelmaan kuuluu?

Kai Tarkka, True

9.30 Someakin somempaa kriisiviestintää

  • Mikä käynnistää kriisin somessa?
  • Tee näin, älä noin…
  • Esimerkkejä some-kriiseistä ja niiden seurauksista

Tia Härkönen, Scribo

10.30 Kahvitauko
10.45 Case Fingrid: ”Miksei tuu sähköö, prkl…”

  • Kuinka kriiseissä kannattaa toimia ja viestiä?
  • Miten harjoittelet kriisiviestintää käytännössä?
  • Minkälainen kumppani media on kriisitilanteissa?

Viestintä- ja tiedonhallintapäällikkö Marjaana Kivioja, Fingrid

11.30 Lounas
12.30 Case Espoon kaupunki: Kuinka päivitän ja pidän kriisiviestintäsuunnitelmani ajantasalla
Viestintäpäällikkö Virpi Pakkala, Espoon kaupunki
13.15 Case Tallink Silja: Noro-virus kuriin oikealla kriisiviestinnällä
Viestintäjohtaja Marika Nöjd, Tallin-Silja Oy
14.00 Työpaja: Neljä askelta pois noidankehästä

  • Todellisen kriisiviestintätilanteen analysointi ja ratkaisujen etsintä pienryhmissä
  • Mitä tapahtui? Miksi? Kuinka olisi voitu toimia toisin? Mitä tapauksesta voidaan oppia?
15.00 Iltapäiväkahvi
15.15 Työpajan purku
16.00 Koulutuspäivän päätös

Kriisiviestinnän tehopäivä 2017 -koulutuspäivä on suunnattu organisaation viestinnästä ja markkinoinnista vastaaville henkilöille sekä kaikille niille, joiden toimenkuvaan kriisien hoito ja niistä viestiminen kuuluu esim: ylin johto, päälliköt ja turvallisuusasiantuntijat.

  • Koulutuksessa opit

  • minkälaisia nykyaikaiset kriisit ovat ja kuinka niihin on organisaatioissa syytä valmistautua
  • mitä asioita toimiva kriisiviestintäsuunnitelma sisältää ja kuinka se saadaan pysymään ajantasalla
  • Tallink Siljan, Fingridin ja Espoon kaupungin kokemusten kautta toimivia käytäntöjä
  • tenttaamalla vapaasti luennoitsijoitamme sekä etukäteiskysymyksillä että jatkamalla heidän kanssaan keskustelua koulutustilaisuudessa