Hyvien tiedotteiden lähettäminen medioihin on vuosi vuodelta kannattavampaa

Resurssipulassa kärvistelevät mediat tekevät tiedotteiden pohjalta enemmän uutisia kuin koskaan. Vanhoin konstein et kuitenkaan enää pärjää, kun haluat saada äänesi kuulumaan mediassa. Muun muassa tiedotteiden hakukoneoptimointi on tehokas tapa lisätä tiedotteen näkyvyyttä. Tule näkemään ja kuulemaan minkälaisista tiedotteista journalistit itse pitävät. Opit kurssipäivän aikana, miten toimiva ja hakukoneoptimoitu mediatiedote tehdään aivan käytännössä.

Luennoitsijat

Toimittaja, tiedottaja, viestintäyrittäjä Kai Tarkalla on pitkä kokemus median kanssa toimimisesta. Tällä hetkellä Kai kirjoittaa artikkeleita ja muotoilee asiakkaidensa viestintää asiakaslähtöisemmäksi True koulutuksessa, TrueStoryssa ja MASSIVE Helsinki Oy:ssä.

Sakari Kitunen on Koodiviidakon viestintätiimi PR Cloudin asiakkuuspäällikkö, joka on työskennellyt paljon erityisesti startupien kanssa. Sakari neuvoo asiakkaitaan tekemään tiedotteistaan napakoita, mutta mahdollisimman kiinnostavia, jotta tiedotteet tarjoavat lukijoilleen jotain uutta.

Tuomas Lahti on M-Brainin Senior Analyst ja hänellä on yli 15 vuoden kokemus media-analyyseistä sekä maine- ja markkinatutkimuksesta. Hyvä tiedote jaetaan eteenpäin ja sitä kommentoidaan. Tärkeää on analysoida myös sitä, kuka tiedotteen sisältämää asiaa kommentoi ja mitä tämä siitä sanoo.

Kari Haakana on suomalainen digimedia-asiantuntija ja toimittaja. Hänet tunnetaan erityisesti bloggaajana. Kari työskentelee Ylen internet-osastolla palvelupäällikkönä vastaten mm. uutisiin liittyvien verkkopalvelujen kehityksestä sekä Yle.fi-kattokonseptista.

Sampo Leino ja Anton Valle työskentelevät mainostoimisto Massive Helsinki Oy:ssä. Heillä on laaja kokemus videoiden ja äänten hyödyntämisestä markkinointiviestinnässä.

Lisäpalveluna mediatiedoteanalyysi: Voit lähettää Kai Tarkalle yhden jo tekemäsi / työn alla olevan mediatiedotteesi ennen koulutusta, jolloin saat häneltä rakentavat kommentit tiedotteesi rakenteesta, tekstistä, hakukoneystävällisyydestä ja muusta sisällöstä koulutuspäivän jälkeen henkilökohtaisesti.

Ohjelma

8.30 Aamukahvi ja ilmoittautuminen
9.00 Hyvä, parempi, paras – erinomaisen mediatiedotteen anatomia

  • Mitä kuuluu hyvään mediatiedotteeseen?
  • Esimerkkejä hyvistä ja huonoista mediatiedotteista
  • Kuinka hakukoneoptimoin mediatiedotteeni?

Kai Tarkka, TrueStory

10.00 Kuinka lähetän mediatiedotteen tehokkaasti maailmalle?

  • Kannattaako mediatiedotteen lähettämisen ulkoistaminen? Miksi?
  • Mitä tiedotteiden lähettäminen maksaa Suomessa ja maailmalla?
  • Case: ePressi.com -tiedotepalvelu

Sakari Kitunen, ePressi.com -tiedotepalvelu

10.30 Huokaisutauko
10.45 Kuinka mittaan mediatiedotteen vaikuttavuuden?

  • Vain luettu, katsottu ja kuultu mediatiedote on toimiva mediatiedote
  • Kuka tiedotteeni lukee, näkee ja kuulee – ja missä medioissa?
  • Miten tiedotteen vaikuttavuus mitataan käytännössä?
  • Case: M-Brain

Senior Analyst Tuomas Lahti, M-Brain

11.15 Mediatiedote sosiaalisessa mediassa

  • Miten mediatiedote kannattaa jakaa somessa?
  • Mihin palveluihin tiedote sopii, mihin ei?
  • Hyviä ja varoittavia esimerkkejä

Palvelupäällikkö Kari Haakana, Yle

11.45 Lounas
12.45 Kuva ja ääni mediatiedotteessa: Viihdettä, asiaa vai molempia?

  • Voiko mediatiedote olla myös viihteellinen?
  • Kuinka kuva ja ääni yhdistetään mediatiedotteeseen?
  • Mitä kuvan ja äänen lisääminen edellyttävät tiedottajilta?
  • Voiko kaiken tehdä itse – vai onko palveluja syytä ostaa ulkopuoliselta?
  • Esimerkkejä meiltä ja maailmalta

Sampo Leino, Anton Valle ja Kai Tarkka Massive Helsinki Oy:stä

13.45 Työpaja: kuinka teen toimivan mediatiedotteen käytännössä?
Kai Tarkka, TrueStory
15.00 Kahvitauko
15.15 Tiedote-työpajan purku
Kai Tarkka, TrueStory
16.00 Koulutuspäivän päätös

Toimiva mediatiedote 2020 -koulutuspäivä sopii tiedottajille ja oto-tiedottajille sekä kaikille sellaisille ihmisille, joiden toimenkuvaan mediatiedotteiden tekeminen ja/tai jakaminen kuuluvat tavalla tai toisella. Koulutuspäivän hintaan sisältyy henkilökohtainen tiedoteanalyysi!

  • Koulutuksessa opit

  • Minkälaisista ainesosista toimiva ja nykyaikainen mediatiedote synnytetään
  • Kuinka mediatiedote hakukoneoptimoidaan
  • Miten tiedote kannattaa lähettää medioihin, jotta se varmasti saavuttaa oikeat journalistit
  • Kuinka tiedotteiden vaikuttavuutta voidaan mitata ja kuinka mittaustieto helpottaa työtäsi
  • Miten kuvat ja videot liittyvät nykyaikaisiin mediatiedotteisiin – ja kuinka hyviä videotiedotteita tehdään
  • Kuinka toimiva mediatiedote käytännössä suunnitellaan, toteutetaan ja lähetetään mediaan (työpaja)