Jokainen tapahtuma on ainutlaatuinen sekä tekijöilleen, kävijöilleen että markkinoijilleen. Juuri siksi myös erilaisiin tapahtumiin liittyvän tapahtumamarkkinoinnin on syytä olla ainutlaatuista. Älä ammu rajallisia markkinointipanoksiasi sinne ja tänne vaan kohdista markkinointisi oikein.

Bulkki- ja liukuhihnatapahtumien kanssa ei meistä kenenkään pitäisi koskaan edes joutua tekemisiin. Ei tapahtumien tuottajien, markkinoijien eikä varsinkaan yleisön. Jokainen tapahtuma on aina aivan oman ”markkinointilaulunsa” arvoinen. Laulun sanat ovatkin joka kerta erilaiset tilaisuudesta riippuen.

– Tärkeintä on aina miettiä, ketkä ovat tapahtuman mahdolliset kohderyhmät. Mitä tehdään, kenelle, milloin ja miksi? Ympäriinsä räiskiminen mahdollisimman laajalla tavoittavuudella tuottaa harvoin parasta lopputulosta, muistuttaa Katja Jokinen Lippupiste Oy:stä.

Tapahtumamarkkinointi: Mikä on tärkeää?

Jokinen listaa seuraavat tärkeät asiat, jotka jokaisen tapahtumamarkkinointia tekevän pitäisi muistaa:

  • Mm. printillä rakennat brändiä, teet tunnettavuutta ja tavoitat massat
  • Sähköpostimarkkinoinnilla lipunmyynti ja/tai ilmoittautuminen ovat parhaimmillaan vain yhden klikkauksen päässä
  • Mieti somessa ja verkkomainonnassa tapahtuman luonnetta ja potentiaalisia kävijöitä: mistä he ovat kiinnostuneita?
  • Muista yllätysmomentti: tee jotain sellaista, joka pysäyttää & näy jossain sellaisessa kanavassa / palvelussa / mediassa, jossa sinun ei odoteta näkyvän.
  • Älä koskaan laita kaikkia markkinointimunia vain yhteen koriin vaan hajauta markkinointiasi ja hae myös erilaisia yleisöjä ja näkökulmia.

”Tapahtumamarkkinointi on duunia ihmiseltä ihmiselle

Jokinen ei suostu pyynnöstä huolimatta nimeämään vain yhtä tapahtumamarkkinoinnin gurua tai yritystä, joka olisi Suomessa selvästi ylitse muiden. Ei edes omaa yritystään, vaikka onkin yrityksestään ja sen henkilökunnasta ylpeä. Tapahtumamarkkinoinnin osaajia on Jokisen mukaan paljon eri puolilla Suomea ja monissa erilaisissa tehtävissä.

– En halua nimetä vain yhtä henkilöä, vaan annan arvoa ja kunnioitusta kaikille innokkaille tapahtumajärjestäjille ja -markkinoijille ympäri Suomen. He tuottavat ainutlaatuisia hetkiä, elämyksiä ja muistoja osittain talkootyönä, oman työn ohessa, täydestä sydämestään ja intohimolla. Tämä on palveluammatti, ihmiseltä ihmiselle, muistuttaa Jokinen.