Tapahtumamarkkinointi somessa on tehokasta, kunhan oikea kohderyhmäsi vain löytyy jostain somepalvelusta. Väärään ja turhaan palveluun ei kannata aikaa, vaivaa ja rahaa tuhlata. Tapahtumien järjestäminen ja markkinointi eivät aina onnistu täydellisesti, vaikka asioihin kuinka hyvin valmistautuisi. Onneksi suurin osa mokista saadaan kuitenkin piilotettua yleisöltä järjestäjien luovilla ratkaisuilla.

Kun haluat hyödyntää somea tapahtumamarkkinoinnissa, kannattaa miettiä, minkä luonteiseen tapahtumaan somemarkkinointi sopii parhaiten. Selvitä myös, tavoitatko halutun kohderyhmän juuri valitsemallasi somepalvelulla.

– Facebook ikääntyy koko ajan ja 35-55-vuotiaat naiset ovat nyt Facebookin kohderyhmien ydintä. Instagram tavoittaa nuorempaa kävijäkuntaa ja on suosittu kanava mm. festareille. Twitter on uutisellinen kanava: lyhyttä, nopeaa, ajankohtaista, ytimekkäästi. Näiden kolmen kanavan voimin pääsee jo loistavasti somemarkkinoinnin ytimeen, toteaa Katja Jokinen Lippupiste Oy:sta. Tapahtumamarkkinointi somessa on yksi keskeinen osa tapahtumamarkkinoinnin kokonaisuutta, mutta se ei ole ainut ja autuaaksi tekevä asia.

Usean somekanavan hallinnasta ei ole Jokisen mukaan mitään hyötyä, jollei ole oikeasti aikaa panostaa jokaiseen kanavaan ja löytää niihin sopivimmat toimintatavat.

– Somessa ei kannata olla vain sen takia, että kaikki muutkin ovat. Vuorovaikutteisuus ja asiakaspalvelu vaativat aktiivista läsnäoloa.

Tapahtumamarkkinointi somessa toimii. Samoin tapahtumat Tampereella…

Kun Jokiselta kysyy hänen suosikkipaikkaansa tapahtumien järjestämiseen, on vastaus selvä.

– On pakko nostaa esiin kotikaupunkini Tampere, joka on erittäin aktiivinen tapahtuma- ja kulttuurikaupunki. Siellä tapahtumatoimijat puhaltavat yhteen hiileen kilpailusta huolimatta. Hommassa on reilun tekemisen meininki. Myös entinen työpaikkani, Tampere-talo, ansaitsee maininnan: talon me-henki palkitsee niin tekijät kuin kävijätkin ja nostaa talon vuodesta toiseen suosituimpien tapahtumatalojen joukkoon, hehkuttaa Jokinen.

Suuhygienisti vai ”syyhygienisti”? No, sattuuhan sitä…

Rapatessa roiskuu eikä tapahtumien suunnittelu ja markkinointikaan aina suju ilman hankaluuksia. Ihmiset ovat ihmisiä, joten inhimillisiä virheitä sattuu. Jokisellakin on ollut omat ongelmansa.

– Kylläpä ne ”näkyvimmät” mokat taitavat liittyä painettuun sanaan. Sitä kun ei saa korjattua, vaikka miten haluaisi. Vai miltä kuulostaa vuoden kestävässä painotuotteessa otsikko ”Syyhygienisti” suuhygienistin sijaan? Palaute oli aikas kipakkaa eikä sillä kohdin paljon naurattanut, mutta kyllä tuo ”syyhygeenisti-jupakka” nyt jo naurattaakin. Ja muistuttaa oikoluvun tärkeydestä, naurahtaa Jokinen.

Jokisen mukaan herkullisimmat mokat ovat niitä, joita sattuu kulisseissa tapahtuman aikana, mutta jotka hoidetaan hyvällä tilannetajulla ja ammattitaidolla.

– Yleisö ei toivottavasti huomaa yhtään mitään, vaikka lavan takana pyyhitään hikeä ja pidätellään lopulta hillitöntä hepulia tilanteen lauettua lopulta onnistuneesti.