Interaktiivinen mainos yhdistää perinteisen fyysisen mainoksen, sensorit ja tietotekniikan. Hymyilevä pahvinen ihmishahmo kehottaa sinua messuilla osallistumaan kilpailuun ja osaa kiittää sinua kilpailulomakkeen täyttämisestä sinun omalla nimelläsi. Miten mainospahvi sen oikein tekee? Ja mitä kaikkea muuta analysoitavaa tietoa pahviin asennetut sensorit pystyvät keräämään?

Haluat saada tuotteellesi näkyvyyttä kaupan hyllyjen välissä. Asiakkaan katse ja huomio pitäisi siis saada käännettyä tuotehyllyjen tavarapaljoudesta juuri sinun tuotteesi. Tähän auttaa interaktiivinen mainos, jossa hyödynnetään perinteistä painettua mainontaa ja modernia sensoritekniikkaa. Tietotekniikkaakaan unohtamatta.


– Interaktiivinen mainos voi toimia esimerkiksi pahvista tehdyn ihmishahmon kautta. Mainokseen asennettu sensori tunnistaa ihmisen lähestyvän, jolloin se osaa kehottaa ohikulkijaa toimintaan huikkaamalla vaikka: “Moi! Mitä kuuluu? Tuutko vähän lähemmäksi, niin mä näytän sulle yhden jutun…”, kuvailee interaktiivisen mainoksen toimintaideaa Anton Valle mainostoimisto MASSIVE Helsinki Oy:stä.

– Mainos siis puhuu. Juuri sinulle. Hetken ehkä hämmästelet asiaa, mutta sitten uteliaisuus voittaa ja teet kuten mainos sinua kehottaa. Osallistut esimerkiksi kilpailuun älypuhelimen kautta. Mainos reagoi kiittämällä sinua omalla nimelläsi, jonka järjestelmä osaa hakea sinun juuri äsken täyttämästä ja lähettämästä kilpailulomakkeesta, jatkaa Valle.

Pahvi tai screeni – interaktiivisuus yllättää

Pahvin sijaan sensori voi olla myös sähköisessä näytössä. Ruotsalainen apteekki on ottanut käyttöön tupakoinnin vaaroista muistuttavan konseptin, jossa kadulla olevaan näyttöön on yhdistetty savusensori. Näytön ja sensorin ohi kulkeva tupakoitsija aktivoi sensorin ja näytössä oleva henkilö alkaa yskiä äänekkäästi.

– Interaktiiviset mainokset ovat edelleen ihmisten mielestä sci-fiä. Ne sykähdyttävät, kun totutusti staattiset mainokset yllättäen reagoivatkin ympäristöönsä. Toki joitain ihmisiä tämä asia saattaa myös ärsyttää, sillä tavallaan mainokset valtaa näin ihmisen sosiaalista tilaa, pohtii Valle.

Interaktiivinen mainos kerää monia hyödyllisiä tietoja

Mainonnan analytiikka on tuttua nettimaailmassa, mutta se on kasvavaa todellisuutta myös reaalimaailmassa. Facebookissa on tuttua tehdä monta erilaista kuvamainosta samalla tekstillä ja vertailla niiden vetovoimaa keskenään. Saman voi tehdä myös erilaisilla fyysisillä mainosaineistoilla, kun niihin on asennettu analytiikkasensori.

– Tiedonkeruu tapahtuu siitä riippumatta, että puhuuko mainos vai ei. Sensori kerää tiedon mittauspisteen edessä vierailuista, niiden kestoista ja etäisyyksistä. Tällä tiedolla voi testata mainoksen tai myyntipisteen tehokkuutta. Esimerkiksi myymälässä samaa tuotetta saattaa olla myynnissä kahdessa eri paikassa. Pelkkä myyntiluku ei silloin kerro, kumpi hylly myi tuotetta tehokkaammin, selventää Valle.

Interaktiivinen mainos sopii melkein mihin tahansa tilanteeseen

Interaktiivinen mainos soveltuu erityisesti tilaan ja tilanteisiin, jossa asiakkaan katse halutaan kääntää tiettyyn suuntaan. Esimerkiksi myymälässä ostoshyllyjen luona, jossa henkilö punnitsee rauhallisesti ostovaihtoehtoja. Tai sitten messuilla, jossa halutaan erottua massasta äänen avulla.

– Minkä tahansa esineen voi laittaa puhumaan ja markkinoimaan itseään. Sensori- ja kaiutintekniikan voi helposti asentaa melkein mihin tahansa. Mainonnan interaktiivisuus sopii erityisesti sellaisiin mainoksiin, joiden on helppo kuvitella luontevasti tuottavan ääntä. Tästä hyvä esimerkki ovat hymyilevät henkilöpahvit tai -screenit, toteaa Valle.

Onko kohdennettu mainonta epäilyttävää?

Helsingin Sanomissa perjantaina 3.2.2017 julkaistussa artikkelissa esitellään kasvojen tunnistukseen perustuvaa interaktiivista mainontaa.

– Teknologia on hyvin kiinnostava, mutta sen hyödyntäminen markkinoinnissa ei ole ongelmatonta. Asia näyttää herättävän ainakin tutkijoiden mieliin monia moraalisia kysymyksiä, toteaa Valle.