Miten tehdä uutisten myynnillä bisnestä, kun ilmaisuutisia on verkko ja some väärällään? Sitä pohtivat suomalaiset mediapomot parhaillaankin tuskanhiki otsallaan. Tiedottajan ja markkinoijan on hyvä pysyä selvillä median tulevaisuuden suunnitelmista, sillä hyvin hoidetut mediasuhteet tuottavat tuloksia edelleen. Median kaikenlaisista kriiseistä ja muista murheista huolimatta.

Konsultti kuin konsultti osaa päästää suustaan seuraavan latteuden: “Jokainen kriisi on aina myös mahdollisuus!” Median kanssa työskentelevä henkilö tietää, että tämä latteus pitää nykyisin aika hyvin paikkansa. Median resurssit pienentyvät jatkuvasti, jolloin asiansa osaava ammattilainen voi sekä auttaa mediaa pulassa että myös hyödyntää mediaa aikaisempaa paremmin.

– Markkinointiviestinnän tekijän tulee ajatella boksin ulkopuolelta. Kysy itseltäsi, miten voisit tehdä journalistisen median kanssa laajempaa ja kumpaakin osapuolta palvelevaa yhteistyötä, ehdottaa ProPromotion Oy:n toimitusjohtaja Taija Holm.

– Mediakriisien aiheuttamana uhkakuvana näen kyllä sen, että rahoituskriisin vuoksi journalistinen riippumattomuus, juttujen taso ja medioiden sisältö saattavat pahimmassa tapauksessa kärsiä.

Rakenna myös sosiaalisia mediasuhteita

Kaikista suomalaisista on Facebookissa 70 % ja työikäisistä jo yli 90 %. Siellä, missä kansa on, siellä on myös media. Somessa ovat myös yritysten asiakkaat ja yhteisöjä kiinnostavat kohderyhmät. Holmin mukaan Twitter on varsinkin perinteisemmän median, journalistien ja markkinointiviestintäväen oma sosiaalinen hiekkalaatikko.

– Twitterissä ovat perinteisemmät mediat ja journalistit, mutta Facebookista löydät paremmin myös freelancereita ja pienempiä medioita. Twitterissä tärkeintä on käyttää löydettävyyden kannalta oikeita hashtageja, muistuttaa Holm.

– Facebookissa viestien välitys tehostuu huomattavasti, jos omassa kaveripiirissäsi on runsaasti toimittajia. Aivan välttämätöntä toimittajakontaktit eivät ole. Kiinnostava, yllättävä, normaalista poikkeava ja viihdyttävä sisältö saa somessa paljon tykkäyksiä ja jakoja, mikä edesauttaa näkyvyyden saamisessa.