Media-aineisto ei voi olla mitä vaan eikä sitä voi lähetellä miten vaan. Ole yhteyksissä mediaan silloin, kun sinulla on ihan oikeasti jotain kiinnostavaa kerrottavaa. Älä työllistä medioita yhdentekevyyksillä äläkä lähetä toimituksiin vääriä materiaaleja vääriin aikoihin väärässä muodossa. Tiedotteet ja kutsut voit lähettää mediaan kysymättä, mutta muiden dokumenttien, aineistojen, tuotenäytteiden yms. kanssa on syytä miettiä hetki.

Mediasuhteita voi hoitaa monella tapaa. Niitä voi rakentaa ja vaalia huolella – tai voi toimia kuten Amerikan tuleva presidentti. Suosittelen lämpimästi ensimmäistä vaihtoehtoa.

Mitä mediaan kannattaa lähettää?

  • Mediakutsut erilaisiin tilaisuuksiin (mediatilaisuudet, julkistukset jne.)
  • Mediatiedotteet (embargolla tai ilman)
  • Vuosikertomukset, yhteiskuntavastuuraportit, tutkimukset, selvitykset, mutta vain saatteen / mieluiten tiedotteen kanssa
  • Tuotenäytteitä harkiten, ja vasta asiasta erikseen sopien

Kenelle ja miten media-aineisto kannattaa lähettää?

  • Lähetä mediatiedotteet ainakin toimitusten yleisosoitteisiin
  • Lähetä materiaali aiheen perusteella myös juuri oikeaan toimitukseen (talous-, kotimaa-, ulkomaat-, kulttuuri-, urheilutoimitus jne.)
  • Jos et tiedä täsmällisesti kenelle aineisto pitää lähettää, lähetä se ainakin uutispäällikölle / toimituspäällikölle / toimitussihteerille sekä toimialaasi seuraaville freelancereille ja bloggaajille
  • Kaikki materiaali aina sähköisesti – jos vain suinkin mahdollista