Henkilöbrändi on meillä jokaisella. Halusimme sitä tai emme. Henkilöbrändäys hyödyntää sekä henkilöä itseään että hänen edustamaansa organisaatiota. Mutta miten hyvä henkilöbrändi sitten rakennetaan?

Nykymaailmassa meitä arvostellaan useasti meidän henkilöbrändimme kautta. Tämä tapahtuu siitä huolimatta, vaikkemme määrätietoisesti rakentaisikaan omaa brändiämme.

– Henkilökohtainen verkkonäkyvyytesi ja käyttäytymisesi määrittelee vahvasti myös ammatillisen tulevaisuutesi. Menestys kehittää henkilöbrändiä ja vahvalla henkilöbrändillä pystyy rakentamaan menestystä, toteaa henkilöbrändäyksen asiantuntija Rami Salomaa.

Henkilöbrändi rakentuu teoista ja aitoudesta

Menestyvä henkilöbrändi ei synny yhdessä yössä. Sen rakentaminen vie väistämättä aikaa. Kaikki omat tekosi, puheesi, tekstisi, kuvasi, videosi ja tapaamisesi sekä elävässä elämässä että somessa rakentavat henkilöbrändiäsi.

– Tärkeintä on olla oma itsensä. Pitää uskoa itseensä ja löytää oma tapansa toimia. Epäonnistunut henkilöbrändi on epäaito henkilö. Menestyneimmät henkilöbrändit ovat aitoja ihmisiä, jotka ovat valinneet polun, jota seuraavat ja uskovat omaan tekemiseensä, jatkaa Salomaa.

Menestyneitä henkilöbrändin rakentajia ovat Salomaan mukaan mm. Gary Vaynerchuk, Seth Godin ja Guy Kawasaki.

Henkilöbrändi hyödyttää sinua ja organisaatiotasi

Henkilöbrändäys kuulostaa itsekeskeiseltä egourheilulta, joka sopii erityisen hyvin vain pintajulkkiksille. Salomaan mukaan näin ei ole vaan oikein tehdystä henkilöbrändäyksestä hyötyvät sekä henkilö itse että organisaatio, jota hän edustaa.

– Henkilöbrändi on suoraan yhteydessä itsesi ja yrityksesi menestykseen. Yritys tukee henkilöbrändiä ja menestyvä henkilöbrändi vie yrityksen asiantuntijuutta eteenpäin, toteaa Salomaa.

Mitä voi tapahtua, jos et panosta henkilöbrändiisi?

Rami Salomaan mielestä henkilöbrändäykseen kannattaa jokaisen panostaa, sillä ilman tätä vaivannäköä voi seurauksena olla ikävyyksiä:

  • Voit menettää unelmiesi työn
  • Menetät asiakkaita kilpailijoillesi
  • Et ole uskottava verkossa
  • Et saa asiantuntijuuttasi esille
  • Yrityksesi ei saa tietotaitoaan esille
  • Annat huonon ensivaikutelman
  • Et hyödynnä mahdollisuutta verkostoitua
  • Et ole löydettävissä