Somekriisi ei voi osua juuri meihin jouluna. Silloinhan on maassa hanki ja ihmisillä hyvä tahto. Some täyttyy lämpimistä ja söpöistä joulutervehdyksistä eikä arkisesta somemöyhäämisestä, -inttämisestä ja -trollauksesta ole tietoakaan. Ken uskoo maailmanrauhaan ja joulupukkiin, hän uskoo varmasti tuohon edelliseenkin. Omalla toiminnallaan voi kuitenkin oikeasti ehkäistä somekriisin syntymisen. Myös jouluna.

Jokainen meistä haluaa välttää somekriisit. Aivan erityisen vähän niitä kaivataan joulunpyhien aikaan. Silloin pitäisi voida rauhoittua ja ottaa iisisti eikä päivystää somessa vain varmuuden vuoksi.

– Riippuu hieman organisaation koosta ja toimialasta, kuinka potentiaalinen kriisin riski jouluna on, toteaa kriisiviestinnän asiantuntija Tia Härkönen Viestinpäpalvelu Scribosta.

– Sopivasti vainoharhainen kannattaa olla, ja jonkinlainen someseuranta on syytä pitää päällä myös joulunpyhinä. Ihan vain tarkistaa ainakin välipäivinä, onko oma yritys mainittu somepalveluissa, onko tullut tykkääjiä tai muita ilmoituksia. Jos oman toimialan asiat nousevat jouluna mediassa esiin, niin omaa somevalmiutta kannattaa silloin nostaa. Oli tapaninpäivä tai ei.

Ei ajastettuja päivityksiä pyhien aikana

Somen aktiivipäivystämisen tarvetta voi pienentää sillä, ettei joulunpyhien aikana tee lainkaan yksittäisiä somepäivityksiä.

– Hyvän joulunajan toivotus kantaa somessa yli pyhien, eikä siitä yleensä lähde kriisiä kehittymään, sanoo Härkönen.

– En tekisi jouluna myöskään ajastettuja päivityksiä. Jos organisaatio joutuisi johonkin tulipalon tapaiseen kriisiin pyhien aikana, voisi yleisluonteinen etukäteen ajastettu somepäivitys tuntua hyvin epäsopivalta. Pahimmassa tapauksessa tällaisesta päivityksestä voisi syntyä lisämyrsky, jota ei todellakaan kaivata enää kriisinhallinnan lisäpainolastiksi.

Somekriisi syntyy pienistä asioista

Viestintäkriisit syntyvät usein mitättömän tuntuisista asioista, lipsautuksista ja pienistä teoista, joiden ei aina edes ymmärretä olevan millään lailla merkityksellisiä.

– Mielensäpahoittaminen tuntuu olevan päivän sana – valitettavasti, huokaisee Härkönen.

Meillä Suomessa Facebook ja Twitter ovat ne somepalvelut, joissa kriisit pääsääntöisesti leimahtavat. Somekanavina voidaan pitää myös erilaisia netissä olevia keskustelupalstoja.

– Keskustelupalstojen sisällöt eivät yleensä venettä keikuta tai kriisejä synnytä. Jos itse seuraisin aktiivisesti iltapäivälehtien kommentointiketjuja tai eksyisin säännöllisemmin vaikka Suomi24-keskusteluihin, niin olisin todella epätoivoinen koko ajan. Keskustelupalstojakin on kyllä viestintäihmisten ihan hyvä käydä välillä kurkkaamassa, jotta tietää, mitä siellä omasta organisaatiosta puhutaan. Joulupöydästä käsin sitä ei silti tarvitse tehdä!