Tehokas sisältömarkkinointi tarjoaa käytännön hyötyjä ja herättää intohimoja. Usein kuulee väitettävän, että vain sellainen särmikäs sisältömarkkinointi toimii, joka myös suututtaa osan vastaanottajista. Kaikkia ihmisiä kun ei voi millään miellyttää aina. – Ei ainakaan somessa, sanoo Sampo Leino.

Harvalla yrityksellä tai yhteisöllä on varaa ärsyttää asiakkaitaan tai kohderyhmiään aivan tieten tahtoen. Taistelu asiakkaiden huomiosta vaatii kuitenkin nykyisin räväkkyyttä, josta aivan kaikki yrityksen markkinointiin törmäävät henkilöt eivät koskaan tykkää. Toisaalta tasapaksulla ja turvallisella perusmarkkinoinnilla ei enää saa asiakkaiden huomiota, joten riskejä on jo pakko ottaa.

– Käytä huumoria ja kävele veitsen terällä – tai ainakin lähellä sitä. Mutta älä putoa terän päältä ja tee itsestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi täyttä narria, varoittaa Sampo Leino MASSIVE Helsinki Oy:sta.

– Parempi on kuitenkin ottaa somessa ja muussa sisältömarkkinoinnissa hallittuja riskejä kuin tyytyä tuttuun, turvalliseen ja mitäänsanomattomaan markkinointiin. Tylsyys on melko riskitöntä, mutta samalla myös tehotonta, muistuttaa Leino.

Mielensäpahoittajien luvattu maailma

Suuttuminen ja mielensäpahoittaminen ovat keskeinen osa ihmiskunnan perusluontoa. Niinpä sisältömarkkinointikin ymmärretään usein aivan tahallisesti väärin, jotta voidaan oikein rypeä omassa pahassa olossa. Somepalvelut korostavat tätä asetelmaa, kun ihmiset elävät siellä omissa mielipidekuplissaan.

– Sisältömarkkinointia on hyvin helppoa arvostella. Ja valitettavan usein siihen on kyllä syytäkin, myöntää Leino.

– Sisältömarkkinoinnin tekijöiltä ei vaadita mitään virallisia tutkintoja, joten sitä tehdään yrityksissä hyvin kirjavilla pohjataidoilla. Silloin onnistutaan pahimmassa tapauksessa suututtamaan suuri osa potentiaalista asiakkaista, vaikka hurskaana tavoitteena olisi vain tehdä hieman räväkkäämpää markkinointia, toteaa Leino.

Tehokas sisältömarkkinointi onnistuu ilmaisohjelmistoillakin

Nuoruudessaan Afrikassa asunut ja amerikkalaisen vaimon kanssa naimisissa oleva Leino ei ole koskaan kokenut suomeksi tapahtuvaa kirjallista ilmaisua omakseen. Sen sijaan valokuvat ja videot ovat aina olleet Leinon sielunelämää lähellä. Nykyisin alkaakin olla hyvin vaikeaa löytää markkinointisisältöä, johon ei liittyisi joko kuvia tai videoita. Parhaassa tapauksessa molempia.

– Kuvien ja videoiden avulla on helpompi välittää tunteita ihmisille. Kameroita on kaikkialla, joten tekniikan puute ei ole videoiden ja kuvien käytön esteenä. Myös erilaiset editointiohjelmistot ovat kaikkien saatavissa. Kaikesta ei tarvitse maksaa ja itse olen suositellut useita asiakkaitammekin kokeilemaan esimerkiksi kuvankäsittelyyn PIXLRiä tai leikkamiseen DaVinci Resolvea, vinkkaa Leino.