Totuuden puhuminen ja todistettujen faktojen esittely ovat selvästi yliarvostettuja juttuja. Vai ovatko? Pohdinta ei liity ainoastaan maailman vaikutusvaltaisimman ihmisen valintaprosessiin vaan myös suomalaiseen mediaan ja sisältömarkkinointiin. Journalististen periaatteiden pohjalta toimitettu media, erilaiset valemediat ja sisältömarkkinointi sekoittavat median kuluttajan pään tehokkaasti. Missä medioissa sinä haluat omalle asiallesi julkisuutta?

Viime vuonna paljastui usealle suurelle markkinoijalle epämiellyttävä yllätys: heidän mainoksiaan näkyi valemediassa nimeltään MV-lehti. Mainostajat olivat tehneet diilejä verkkomainontafirmojen kanssa, jotka olivat puolestaan sopineet erilaisten medioiden kanssa, missä ja mihin hintaan mitäkin mainoksia näytettäisiin. Mainostajat eivät olleet ottaneet yksityiskohtaisesti selvää, mitä olivat ostaneet. Eikä verkkomainosten myyjä ollut kertonut mainostajille kaikkia diilissä mukana olevia medioita. Syystä tai toisesta.

Näyttöjä mainoksille kertyi riittävästi, joten lukujen puolesta kaikki näytti hyvältä. Kun asiasta tuli julkinen, ei suuri osa mainostajista ollut innoissaan brändinsä esiintymisestä tällaisessa yhteydessä ja vaativat mainostensa poistamista MV:stä. Taloudellinen isku oli valemedialle kova ja MV:n alamäen voi katsoa alkaneen viimeistään tämän vuoksi.

Mediaa vai valheita: Vain avoimuus toimii

Edellisessä esimerkissä oli kyse ostetusta verkkomainonnasta, mutta myös toimitettua mediaa on syytä seurata kriittisellä silmällä. Naistenlehtien ja kosmetiikkafirmojen sisältöyhteistyössä on heiluttu journalismin ja sisältömarkkinoinnin välisellä harmaalla alueella jo pitkään. Kun kosmetiikkafirma ostaa mediasta runsaasti mainostilaa ja samaisen firman tuotteet ovat hyvin positiivisessa hengessä esillä useammassakin saman median toimitetussa artikkelissa, on mediaa kuluttava pieni ihminen syystäkin ihmeissään. Kummasta minä kuluttajana silloin maksan, journalismista vai sisältömarkkinoinnista?

Sekä mainontaan, journalismiin että sisältömarkkinointiin pätee sama lääke: avoimuus. Se on ainoa pidemmän päälle toimiva ratkaisu, jossa tieto- ja faktasisällöt erotetaan hyvin selvästi varsinaisesta markkinoinnista ja mainonnasta. Yksikään median kuluttaja, asiakas, ihminen ja/tai käyttäjä kun ei halua tulla vedätetyksi.