Uutinen syntyy mediaan perinteisesti sellaisista aiheista, jotka ovat samanaikaisesti sekä kiinnostavia että merkittäviä. Ihmiskeskeisyys on myös lisääntynyt median aihevalinnoissa. Siksi tarinat ovat luonnollisesti nousseet entistä tärkeämmiksi uutisten kerrontatavoiksi. Minkälainen tarina sinulla on medialle tarjolla?

Ilmastonmuutos on aivan varmasti merkittävä aihe koko ihmiskunnalle ja myös medialle. Se on kuitenkin samalla jo niin loppuunkaluttu aihe, ettei se juurikaan jaksa enää kiinnostaa ketään. Media ja mediayleisöt kaipaavat ilmastonmuutokseen uusia näkökulmia, jotta siitä voisi uudestaan kiinnostua.

Donald Trumpin uudet kengät saattavat olla jonkun mielestä kiinnostava aihe, kun miehen nimi on nyt muutenkin kaikkialla esillä. Merkittävä uutisaihe ne eivät kuitenkaan lähtökohtaisesti ole. No, ehkä ne olisivat merkittävä asia Suomessa, jos kenkien suunnittelijaksi paljastuisi joku suomalainen designeri. Tässä tapauksessa vasta linkki Suomeen voisi tehdä kengistä kiinnostavan aiheen, joskin vain suomalaiselle medialle ja sen yleisölle.

Uutinen vai evvk?

“Olipa kerran eräs yritys, jossa työskenteli Arja. Hän oli yksinhuoltaja, joka valmisti palkkatyöläisenä muoviputkia espoolaisessa tehtaassa. Arja keksi uudenlaisen putkien valmistustavan, lopetti työnsä tehtaassa ja ryhtyi valmistamaan uudenlaisia muoviputkia omassa yrityksessään. Arjan putket olivat aikaisempaa kestävämpiä ja edullisempia. Vanha työnantaja yritti haastaa Arjan oikeuteen. Myös kansainvälinen kilpailu muoviputkien valmistuksessa oli kovaa. Monista vastoinkäymisistä huolimatta Arja selviytyi kamppailusta voittajana ja on nyt menestyvän putkifirman hallituksen puheenjohtaja. Hänen tyttärensä on juuri aloittanut yrityksen toimitusjohtajana.”

Kiinnostava ihmisläheinen tarina. Vastaavia löytyy lähes jokaisesta yrityksestä, kun jaksaa hieman nähdä vaivaa ja etsiä niitä. Yritykset kertovat usein omat tarinansa kuitenkin pelkkinä kuivina tuotteina, palveluina ja numeroina tai parhaassakin tapauksessa vain tiedotteisiin lisättyinä tyhjänpäiväisinä lainauksina: “Yrityksemme viime vuosi sujui ennakko-odotusten mukaan ja otimme käyttöön uuden tuotantolinjan kesällä, joka lisäsi tuotantoamme 14,5 prosentilla. Odotamme vakaan kasvun jatkuvan myös ensi vuonna, sanoo yrityksen toimitusjohtaja Tarja Hiltunen”.

Kumpi ylemmistä tarinoista kiinnostaa sinua enemmän? Kumman arvelet innostavan mediaa jutun tekemiseen?

Erilaiset uutispäivät – erilaiset uutiset

Uutispäivät vaihtelevat runsaasti, joten yhtä ainutta sääntöä sille, mikä median uutiskynnyksen milloinkin ylittää, ei voi antaa. Onneksi. Kuka haluaisi seurata sellaista mediaa, jota yritykset ja yhteisöt vedättäisivät haluamaansa suuntaan omien mielihalujensa mukaan? En minä ainakaan.

Median uutisvalinta toimii aika pitkälti markkinamekanismin mukaan: mikä on uutispäivän tarjonta ja toisaalta mikä on median oma kysyntä. Hiljaisena kesäpäivänä medialle kelpaa jutun aiheeksi melkein mikä tahansa. Vaikka Ruokolahden leijona. Tai ne Trumpin kengät. Vastaavasti kiireisempään uutisaikaan omien aiheiden saaminen mediaan on markkinointiviestinnän ammattilaisillakin kovan työn ja tuskan takana.

Myös yksittäinen suuri uutistapahtuma hautaa helposti alleen suuren määrän aiheita, jotka olisivat jonain muuna päivänä uutisia. Kuka muistaa USA:n vaalituloksen julkistamispäivältä joitain muita uutisia mediassa? Ei ainakaan minulle tule yhtään aihetta mieleen.