Miten vältän markkinointiautomaation munaukset ja otan automaatiosta kaiken hyödyn itselleni? Markkinointiautomaation suurimmat hyödyt ovat markkinoinnin ja myynnin tehokkuuden lisääminen, resurssien säästö sekä asiakastyytyväisyyden parantaminen. Mitkä sitten ovat automaation suurimmat sudenkuopat?

Markkinointiautomaation asiantuntija Juho Mattila Koodiviidakko Oy:stä listaa kolme markkinointiautomaation pahinta kuoppaa, joihin putoaminen tekee automaation alkuvaiheista toivottomia:

1. Älä automatisoi kaikkea heti
– Kerralla ei kannata yrittää tehdä liian paljon. Koko markkinoinnin automatisointi ei yleensä onnistu kertarysäyksellä. Kannatan ehdottomasti ketterää käyttöönottoa ja askel kerrallaan etenemistä, jolloin helposti automatisoitavissa olevat toimenpiteet tehdään ensin. Näin saadaan nopeasti tuloksia ja nähdään mihin kannattaa panostaa, kertoo Mattila.

2. Vältä vaikeasti käytettäviä työkaluja
– Jos automaatioihin hankkii työkalut, jotka eivät ole helppokäyttöisiä, jää tehokkuus saavuttamatta ja pahimmassa tapauksessa joudutaan koko ajan ostamaan työtä ulkopuolelta. Työkalujen hankinnan yhteydessä kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomioita työkalujen käytettävyyteen ja pyytää demoa sellaisista käyttötapauksista, jotka ovat itsellä mielessä ja jotka ovat keskeisiä oman liiketoiminnan kannalta, painottaa Mattila.

3. Varmista, että eri järjestelmät keskustelevat keskenään
– Pyri löytämään sellainen ratkaisu, joilla pystyt tekemään mahdollisimman paljon markkinointitoimenpiteitä samassa ympäristössä. Varmistu, että hankkimasi työkalut ovat integroitavissa omiin asiakastietojärjestelmiisi ja että niistä saadaan asiakastieto käyttöön. Tiedon kulkeminen eri järjestelmien välillä on tärkeää sen eheyden säilyttämiseksi, muistuttaa Mattila.