Oletko sinä se tiedottaja/markkinoija, joka soittaa medioihin jatkuvasti kuin puhelinmyyjä ja päivittelee, miksei media tee vihdoinkin teidän firmastanne suurta positiivista juttua? Ei tee, vaikka olette ostaneet samasta mediasta mainostilaakin jo tuhansilla euroilla! Ehkä vielä kruunaat maineesi median suosikkina sekoittamalla kaikkeen mediamateriaaliisi mahdollisimman paljon superlatiiveja ja tuotemarkinointia? On se kyllä kumma, miksei asennevikainen toimittaja kaiken tämän vaivannäön jälkeen ymmärrä kehua meitä ja tuotteitamme mediassaan…

Kokeneet median kanssa tekemisissä olleet markkinointiviestijät ymmärtävät hyvin, miksei yllä mainittu logiikka toimi median kanssa Suomessa. Neuvostoliittolais-putinilainen media toimii kyllä omalla logiikallaan, mutta länsimainen onneksi omallaan.

– Valitettavasti taas tänään käymäni keskustelut tiedottajien, markkinoijien ja journalistien kanssa paljastivat, että läheskään kaikille ihmisille mediasuhteiden perusteet eivät ole selviä, toteaa mediakouluttaja Kai Tarkka Truesta.

– Jos mediaan soittaa, on syytä olla oikeasti jotain asiaa tai uutta kerrottavaa. Laatumedia pitää tiukasti kiinni siitä, että suurtakaan mainostajaa ei kohdella median sisällön suhteen silkkihansikkain vaan journalismin säännöt ja periaatteet ovat samat kaikille. Valtaosa journalisteista on myös enemmän tai vähemmän allergisia yritysten tuottamille markkinointisisällöille ja ylisanoille. Vältä niitä suomalaisen laatumedian kanssa, vinkkaa Tarkka.

Mediasuhde ei ole mainontaa ja markkinointia

Vaikka tiedottajat ja markkinoijat tuntisivatkin mediasuhteiden perusteet ja Journalistin ohjeet, se ei välttämättä riitä. Heidän esimiehensä kun ovat usein mediasuhteista täysin pihalla kuin lumiukot. Näille pomoille media on vain maksuton markkinointikanava, jota voi käyttää hyväkseen mielin määrin aina halutessaan. Tai voisi käyttää, jos tiedottaja vaan osaisi hommansa.

– Yhä edelleen tiedottaja saattaa saada pomoltaan toimeksiannon, että ”järkkääpäs nyt heti meidän uudesta tuotteesta positiivinen juttu Hesariin, niin saadaan sen myyntiin vähän vauhtia!” Kun tiedottaja sitten toteaa, että ei se nyt ihan noin vaan käy, pyörittelee pomo silmiään ihmeissään. ”Ne siellä mediassa kun valitsevat itse, mitä julkaisevat”, sopertaa tiedottaja. Tähän pomo toteaa sitten tuohtuneena, että ”jos näin yksinkertainen asiakaan ei onnistu, niin minkäköhän takia me sinullekin oikein palkkaa maksetaan”, kertoo Tarkka tänään kuulemaansa tarinaa.

– Siinä ei sitten oikein mikään muu auta, kuin yrittää vääntää pomolle rautalangasta, että miten media Suomessa toimii ja miksi. Ja toivoa, että viesti menee perille.