Instagram sopii jokaiselle yritykselle, yhteisölle ja organisaatiolle, joka haluaa tarjota yleisölleen kiinnostavaa sisältöä. Instagramilla vahvistat oman tarinasi visuaalista voimakkuutta ja toisaalta houkuttelet myös muita kuvaamaan ja jakamaan sinulle hyödyllisiä kuvia. Instagramin maksullista mainontaakaan ei kannata unohtaa.

Nykyisin bisnestä tehdään ja vaikuttavuutta hankitaan yhdessä muiden ihmisten kanssa. Käännetään siis suosiolla katse pois omasta navasta ja omasta organisaatiosta kohti asiakkaita, jäseniä, kuntalaisia tai kansalaisia. Ajatellaan asiaa näiden ihmisten näkökulmasta.

– Instagram on juuri tähän tarkoitukseen sopiva palvelu. Ensinnäkin voit oman organisaatiosi Instagram-tilillä vahvistaa ja kirkastaa visuaalista tarinaasi. Monet organisaatiot käyttävät Instagramia kurkistelupaikkana, jossa voi nostattaa ennakkohypeä ja päästää ihmiset ihan konkreettisesti kurkkaamaan esiripun taakse ja takahuoneisiin. Tästä on hyvä esimerkki Varusteleka, sanoo somekouluttaja Marja Nousiainen Viestintä Oy Tulevaisuudesta.

– Instagramissa ollaan viehättävässä seurassa, ja sieltä puuttuu esimerkiksi Facebookissa monesti hyvätkin jutut pilaava möyhääminen ja mielensäpahoittaminen. Instagram on nopea ja visuaalinen palvelu, joka sopii niille, jotka eivät jaksa eivätkä halua kirjoittaa.

Instagram-kilpailut ovat tehokasta markkinointia

Toiseksi Instagramin vahvuuksia ovat erilaiset kilpailut ja haasteeet, jotka innostavat ihmisiä kuvaamaan ja jakamaan kuvia sekä merkitsemään ne sopivilla #hashtageilla, jatkaa Nousianen.

– Kilpailun järjestäminen ei paljon helpommaksi voi enää mennä, kuin mitä Instagram-kuvakisan järjestäminen on. Jos mikä tahansa organisaatio saa ihmiset mukaan jakamaan kuvia omilla tileillään, se on todellinen luottamuksenosoitus ja aivan varmasti tehokasta markkinointia.

Instagram-mainos ei saa näyttää mainokselta

Instagram-mainonta on eräs kiinnostava tapa tuottaa Facebook-mainostyökaluilla mainoksia myös Instagram-feediin. Silloin täytyy kuitenkin olla tarkkana.

– Ihmiset eivät halua nähdä mainoksilta näyttäviä mainoksia vaan mainoskuvienkin täytyy istua muuhun Instagramin kuvavirtaan. Mitä vähemmän kuva näyttää mainokselta, sen parempi. Instagram-mainosten etu on se, että niiden avulla ihmisen voi ohjata pois somesta, omaan blogiin, uutiskirjeen tilaajaksi tai verkkokauppaan, muistuttaa Nousianen.

Muista some-etiketti

Mokia sattuu kaikille ja somemaailmassa niihin suhtaudutaan yleensä aika ymmärtäväisesti. Jokainen on joskus tehnyt ensimmäisen postauksensa – ja luultavasti myös munauksensa. Nousiainen ei ole kovin suuriin munauksiin Instagramissa törmännyt.

– Vältettäviä asioita on ainakin aivan yltiöpäinen hashtagien käyttö. Eli se, että kuorruttaa kaikki kuvansa kymmenillä hashtageilla. Yksi moka on myös se, ettei esittäydy Instagram-tilillään tai ei ymmärrä oman bisneksensä hashtagien käyttöä. Kolikon toinen puoli hashtageissa kun on kumminkin se löydettävyys, toteaa Nousiainen.

– Ehkä isompi moka voisi olla sitten some-etikettiin liittyvä asia. Eli se, miten yritys jakaa asiakkaidensa kuvia omalla tilillään. Some-kouluttaja Johanna Janhonen löysi Marimekon Instagramista kuvakaappauskuvia – eli asiakkaiden kuvia kuvakaappauksina – ilman tekijänoikeuskrediittejä alkuperäisille kuvaajille. No, tuskinpa se kovin suurta lovea on tehnyt Marimekon brändiin. Tältä mokalta voi välttyä käyttämällä REPOST-appseja, vinkkaa Nousiainen.