media_screaming

Digimarkkinoinnin hyödyt ovat kiistattomat. Juuri siksi digimarkkinointi jyrää armotta alleen perinteisen markkinoinnin ja viestinnän. Merkittävä osa markkinoinnista on kyllä vielä tänään yksisuuntaista, mutta digitaalisuus, kaksisuuntaisuus ja monikanavaisuus ottavat siitä tyrmäysvoiton: asiakkaille ei voida enää entiseen tapaan pakkosyöttää superlatiiveja megafoniin karjuen vaan heidän kanssaan on keskusteltava. Se on monille brändeille ja vanhan kansan markkinoijille helpommin sanottu kuin tehty.

Digimarkkinoinnin hyödyt voi tiivistää seuraavaan listaan:

  • Helpompi & nopeampi palaute ja mittaus
  • Tarkempi kohdistus
  • Helppo kopioitavuus
  • Kustannustehokkuus
  • Ekologisuus
  • Vähemmän markkinoinnin välikäsiä

Yksittäiselle markkinoinnin ja viestinnän tekijälle digitaalisuus tuo myös monia etuja:

  • Digimarkkinoija on tarkka-ampuja (sniper) eikä hän enää ammuskele perinteisellä markkinointihaulikollaan sinne tänne ja toivo vain hyvällä onnella osuvansa johonkin itselleen hyödylliseen
  • Markkinoija voi tehdä paljon itse, eikä hän välttämättä tarvitse juurikaan ulkopuolista apua markkinoinnin toteutukseen
  • Jos markkinoijan osaaminen riittää, hän voi periaatteessa tehdä kaiken digimarkkinointiin liittyvän aivan itse alkututkimuksesta ja suunnittelusta lähtien aina toteutukseen ja tulosten mittaukseen saakka

… mutta ei digimarkkinoijankaan elämä nyt aivan pelkkää juhlaa ole:

  • Tekniikka muuttuu jatkuvasti
  • Säädökset muuttuvat jatkuvasti
  • Uusia palveluja syntyy jatkuvasti
  • Markkinointi on reaaliaikaista, mikä on yleensä ihan hyvä juttu, mutta… Reaaliaikaisuus lisää myös työkiirettä
  • Yhteydenpito asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin on kliinisempää, kun kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä on vähemmän
  • Kuinka pystyn pitämään oman osaamiseni jatkuvasti kunnossa ja kilpailukykyisenä?

No, entäs se digimarkkinointi 2020? Miltä se sitten näyttää?

Olemme taas kerran keskellä uuden mullistavan median syntymää:

– Virtuaalitodellisuus on viimeinen media, uskoo ainakin MASSIVE Helsinki Oy:n Sampo Leino.

Virtuaalitodellisuuden sisälle tulee Leinon mukaan uppoamaan lopulta koko digitaalinen maailmamme.

– Ja digimarkkinointi menee sinne kaikkien muiden asioiden mukana, ennustaa Leino.