Kiinnostava uutinen on se, mitä talousmedia kiihkeimmin metsästää. Uutiskilpailu kiristyy jatkuvasti, joten pelkällä uutisvirralla ei talousmedia voi enää elää. Jos onnistut helpottamaan taloustoimittajan työtä tarjoamalla hänelle parempia eväitä monimutkaisten tietojen analysointiin, paranevat yhteistyön mahdollisuutesi merkittävästi. Aina ei kuitenkaan voi onnistua.

Taloussanomien toimituksen esimies Heidi Hagelin on journalisti henkeen ja vereen. Jatkuvasti yleistyvä ”copy-paste-journalismi”, jossa journalistisena itseään pitävä media julkaisee mediatiedotteiden sisältöjä omina uutisinaan sellaisinaan, on Hagelinille kauhistus. Siksi en aivan kauheasti yllättynyt hänen melko tylystä vastauksestaan, kun kysyin tätä artikkelia varten, että mikä olisi sellainen mieleenpainuva artikkeli, joka Taloussanomissa on hiljattain julkaistu ja jonka alkulähteenä on tiedote tai joku muu yrityksen suora yhteydenotto Taloussanomiin.

– Sellaista ei ole. Kaikki viime aikojen kovat jutut ovat syntyneet toimituksen omista ideoista. Havainnoista, joiden ympärille on alettu rakentaa juttua, vastaa Hagelin.

– Kävin vielä kysymässä uutispäälliköiltäni, että onko mikään meidän viime aikojen luetuimmista uutisista lähtenyt liikkeelle esim. tiedotteesta tai siitä, että joku soittaa ja tarjoaa aihetta. Ei ole. Niin se nyt vaan on, jatkaa Hagelin.

– Eri asia on sitten, että me tietysti tavataan paljon erilaisia ihmisiä koko ajan ja niistä keskusteluista nousee paljonkin aiheita. Mutta luokittelen itse niin syntyneet juttuaiheet kategoriaan ”havaitsemme maailmaa ja suodatamme siitä juttuaiheita”.

Viimeisen Hagelinin pehmentävän kommentin perusteella voi päätellä, että tiedotteita kannattaa edelleen lähettää myös Taloussanomiin. Eikä muukaan yhteydenpito ole suinkaan kiellettyä.

Kiinnostava uutinen suodattuu tiheän seulan läpi

Talousmedia elää kiinnostavista talousuutisista. Taloudessa tapahtuu joka päivä suunnattomasti erilaisia asioita, joista kaikista ei voi kuitenkaan julkaista mediassa uutista. Valintaa on tehtävä.

– Uutiset kiinnostavat talousmediaa aina. Meillä Taloussanomissa ollaan siirtymässä suuntaan, jossa aiheen kiinnostavuus on kaikki kaikessa. Maailmassa tapahtuu niin paljon, että seula on nyt tosi tarkka, linjaa Hagelin.

Tietoa analysoiva talousmedia pärjää kilpailussa

Uutiskilpailu kiristyy jatkuvasti talousjournalismissa. Miten suomalainen talousmedia pärjää, kun uutiskilpailussa on mukana koko maailma?

– Kilpailua on ja se on erinomainen asia, koska se pitää toimitukset hereillä. Nykyisin, kun tietoa tulee joka tuutista, niin mielestäni ne talousmediat pärjäävät, jotka osaavat analysoida tietoa. Pelkkä uutisvirta ei enää toimi, toteaa Hagelin.

Voiko kiinnostava uutinen olla joskus myös hyvä uutinen?

Mediaa syytetään usein siitä, että ”ne kertoo siellä vaan negatiivisia uutisia”. Minkälaisia ovat Hagelinin omat kokemukset väitteen paikkansa pitävyydestä? Ovatko talousjournalistit vain armottomia kriitikoita vai voiko kiinnostava uutinen olla joskus myös hyvää uutinen?

– Kyllä väite pitää ainakin osittain paikkaansa. Viime vuosina on ollut esimerkiksi isoja yt-uutisia, ja ne nyt vaan ovat uutisia. Mutta on meillä hyviäkin uutisia, puolustautuu Hagelin.

– Se, mikä on viestijän mielestä hyvää ja mikä on toimituksen mielestä hyvää, eivät vaan aina kohtaa.