Digimarkkinointikoulutus on tarpeen, jos haluaa tehdä markkinoinnillaan tuloksia myös tulevaisuudessa. Vuonna 2020 digimarkkinointi on aika lailla eri näköistä kuin nyt: markkinoinnin automaatio on silloin edennyt jo todella pitkälle ja kaikki mahdollinen ja mahdoton alkaa olla optimoitua: verkkosivut, somesisällöt, kuvat, videot, ja grafiikat. Mitä kaikkea tämä edellyttää markkinoijalta?

– Digimarkkinointi on vaivattomampaa ja helpommin sinun itsesi hallittavissa kuin perinteinen markkinointi. Markkinointisisällön tuottaminen, jakelu ja seuranta onnistuvat omin voimin, kun käytössäsi ovat oikeat työkalut, muistuttaa digimarkkinoinnin asiantuntija Sampo Leino MASSIVE Helsinki Oy:sta.

– Olennaista digimarkkinoinnissa on kohdistus: älä ammuskele markkinointihaulikolla sinne tänne vaan panosta juuri niihin kanaviin ja markkinointipalveluihin, joissa sinulle tärkeät ihmisryhmät ovat. Oikeilla työkaluilla voit tavoittaa omat avainsasiakkaasi ja myös tulevaisuuden kohderyhmäsi. Nuorisoa on aika turha muulla tavalla yrittää tavoitella, jatkaa Leino. Hän on itseoppinut koodaaja, joka on oppinut digimarkkinoinnin kuviot monien käytännön asiakascasejen kautta.

Digimarkkinointikoulutus: “VR tulee – ja myöhässä, kuten aina…”

Digimarkkinointi on periaatteessa aika yksinkertaista ja helppoa: kaikkia tarvittavia työkaluja on saatavissa joko maksutta tai hyvin edullisesti. Markkinointisisältöjen tekeminen on usein edullista, mutta erilaisten mainosalustojen omistajat osaavat valitettavasti hinnoittelun jo turhankin hyvin. Ei siis ihme, että Facebookin ja Googlen tapaiset monikansalliset jättiläiset imuroivat vuosi vuodelta yhä enemmän myös suomalaisia markkinointieuroja itselleen. Turhasta ei näille jättiläisille kannata maksaa.

– Digimarkkinointikoulutus on siksi tärkeää, että palveluiden ja kanavien tekniikka muuttuu jatkuvasti. Optimointi ja markkinointiautomaation tuloksellinen toteuttaminen vaativat siksi jatkuvaa seurantaa. Suurfirmat eivät usein kuitenkaan halua kertoa palveluidensa algoritmeistä ja niiden muutoksista avoimesti. Siksi ensimmäiset digimarkkinointikokeilut päättyvät usein pettymyksiin, sanoo Leino.

– Tulemme lähivuosina näkemään suuren määrän erilaisia virtuaalitodellisuuteen (VR) liittyviä kokeiluja, jotka eivät varmasti aluksi toimi aivan toivotulla tavalla. Kun laitteita on ollut käytössä aika vähän, on monien VR-markkinointitoteutuksien tekeminen siirtynyt myöhemmäksi. Itse kuitenkin uskon monen gurun lailla, että VR on todellakin “viimeinen media”, jonka kanssa tulemme olemaan tekemisissä. VR:n mukanaan tuomaa aistimyrskyä ei voi oikein muulla tavalla digitaalisesti tavoittaa.