Digimarkkinointi 2020 on hyvin teknistä. Bitit viuhuvat edestakaisin, mutta onneksi tietojärjestelmät myös keskustelevat keskenään ja automaatio tekee monet asiat puolestamme. Ilman nörttendaalien taitoja kyllä pärjää, kunhan vaan tietää, mitä digimarkkinoinnilla tavoittelee ja mittaa.

– Sen verran on aina syytä ymmärtää tekniikasta, että pysyy ainakin jollain lailla kärryillä siitä, mitä tekniikkaan hurahtaneet hörhöt puhuvat. Suurin osa meistä ei tiedä eikä välitä, kuinka esimerkiksi Facebook aivan tarkalleen ottaen toimii. Aika yhdentekevää se bittien tasolla onkin, kunhan markkinoija vain tietää, että kuinka sitä voi hyödyntää omassa toiminnassaan, pohtii MASSIVE Helsinki Oy:n digimarkkinoinnin asiantuntija Sampo Leino. Aikamoinen nörtti ja tekniikan hörhö itsekin.

– Kunhan ymmärtää, miten digikanavien tavoitteet kannattaa asettaa ja kuinka saatuja markkinointituloksia mitataan, niin on jo aika pitkällä. Aina kannattaa myös varmistaa, että digikampanjan kaikki osat toimivat ja keskustelevat keskenään: kohdistus toimii, varsinainen mainos on tehokas ja kiinnostunut asiakas voi laskeutumissivulta, ”ländäriltä”, tehdä helposti ostoksia, listaa Leino.

Digimarkkinointi 2020: ulkoistanko vai teenkö itse?

Jos on epävarma digimarkkinoinnin tekniikkapuolesta, voi sen aina myös ulkoistaa. Digimarkkinoinnin osaamista on Suomessa paljon, vaikka meidän suomalaisten markkinointiosaamista pidetäänkin usein kehnona.

– Ennen kuin lähdet ulkoistamaan digimarkkinointiasi, selvitä oman organisaation osaaminen. Digimarkkinoinnin työkalut ovat usein helposti ja edullisesti – jopa ilmaiseksi – verkosta saatavilla, joten siksi alan itseoppineita osaajia voi löytyä lähempää kuin uskotkaan. Oman porukan digimarkkinointiosaamisen lisääminen on usein myös hyvä sijoitus tulevaisuuteen, sanoo Leino.

– Kaikilla suurempien digimarkkinointialustojen ylläpitäjillä, esimerkiksi Googlella tai Facebookilla, on omat hyvin kattavat tekniset ohjeensa saatavilla netistä. Niiden tarkkuudessa ja yksityiskohtaisuudessa on kuitenkin ärsyttävän usein todella paljon toivomisen varaa. Ohjeiden tekijät eivät paljasta kaikkia kikkoja kaikille vaan niitä joutuu myös itse keksimään digimarkkinoinnin tekemisen yhteydessä.

Digimarkkinoinnin tulevaisuus: VR ja AR

Digimarkkinointi 2020 on huomattavasti erilaista kuin digimarkkinointi 2016. Uutta teknologiaa puskee ovista ja ikkunoista. Ja yhä useammin teknologiaan liittyvät jonkinlaiset virtuaalilasit.

– Pokemon Go on ollut monelle ensimmäinen kosketus lisättyyn todellisuuteen, AR:ään (AR = Augmented Reality). Mutta Pokemonit ovat vasta tämän tarinan alkuvaihe. Jatkuvasti monimutkaistuvan digimarkkinoinnin hallintaan kuluu väistämättä runsaasti aikaa myös tulevaisuudessa, mutta erilaiset automaatio – ja prosessinhallinnan ratkaisut tuovat hallintaan onneksi kevennystä, uskoo Leino.

Virtuaalitodellisuus (VR) on jo nykyisyyttä, mutta varsinkin tulevaisuutta. Ehkäpä videomarkkinointibuumista siirrytään seuraavaksi yhä vahvempien aistikokemusten digimarkkinointiin, eli virtuaalitodellisuuteen, josta ei erilaisia tajunnan räjäyttäviä sovelluksia tule puuttumaan, hehkuttaa Leino lopuksi.