Hyvä mediatiedote välittää medialle tietoa kiinnostavasta ja merkityksellisestä asiasta. Hyvällä otsikolla myyt tiedotteesi medialle, huonolla otsikolla menetät pelin jo heti kättelyssä. Unohda tiedotteestasi myös kaikenlaiset turhat ylisanat, jos haluat säilyttää uskottavuutesi median silmissä.

Säännöllisesti kuulee sanottavan, että mediatiedote (tai lehdistötiedote) on kuollut ja menneen maailman viestintäkanava. Todellisuus on kuitenkin aivan toinen: tiedotteiden pohjalta tehdään sekä Suomessa että maailmalla enemmän juttuja medioihin kuin koskaan aikaisemmin. Median omat resurssit pienenevät talouspaineiden vuoksi jatkuvasti, joten hyvin tehdyille tiedotteille riittää medioissa kysyntää.

– Jos haluat, että oma tiedotteesi kiinnostaa mediaa, niin panosta tiedotteen otsikkoon ja sisältöön, mutta myös sen somejakeluun ja mediajakeluun. Jos tiedoteprosessissasi on yksikin heikko lenkki, niin sen elinajanodote ei ole kummoinen, tiivistää mediakouluttaja Kai Tarkka True koulutuksesta.

Hyvä mediatiedote jakaa tietoa

Median edustajat – toimittajat, toimitussihteerit, uutispäälliköt jne. – ovat herkkähipiäistä porukkaa, joiden tehtävänä ei ole sinun tuotteidesi, palvelujesi tai ajatustesi myynninedistäminen. Journalisti on kiinnostunut tiedosta ja tiedonlähteistä. Etenkin oikeista ihmisistä, jotka voivat kertoa mediassa oman tarinansa, joka kiinnostaa median yleisöä.

– Unohda superlatiivit ja suurin osa adjektiiveistakin, kun kerrot mediatiedotteessa tuotteestasi tai palvelustasi. Tiedote ei ole myyntiesite vaan kokoelma faktoja, joista toimittaja voi poimia kiinnostavia paloja itselleen. Hyvä mediatiedote on myös valmis artikkeli ja lyhyt tarina, jonka voisi periaatteessa julkaista mediassa vaikka sellaisenaan, muistuttaa Tarkka.

Kuvia, videoita, infografiikkaa

Perinteinen lehdistötiedote oli vain tekstiä. Hyvä mediatiedote sisältää kyllä sekin paljon tietopitoista, elävää ja kieliopillisesti oikein kirjoitettua tekstiä, mutta myös linkkejä lisätietoihin: kuviin, videoihin, infografiikoihin, henkilöesittelyihin, www-sivuille, someen jne.

– Osaatko kertoa tiedotteissasi oman organisaatiosi asioista kiinnostavasti ja hyödyntää erilaisia viestintäkanavia tehokkaasti? Ne ovat avainasioita, jos haluat saada äänesi kuulumaan nykymediassa, muistuttaa Tarkka.