Facebook-markkinointi kiinnostaa. Sen paljastivat viime viikolla järjestetyt Facebook-markkinoinnin tietoiskut, joihin osallistui yhteensä yli 30 ihmistä. Loppuunmyydyissä koulutuksissa oli tiivistä asiaa paljon, mutta olivat hyödytkin selvät: nyt Suomessa on taas yli 30 henkilöä lisää, joita Facebook ei pääse tahallisesti tai tahattomasti vedättämään markkinointiasioissa.

FB-tietoiskujen vetäjänä toimi MASSIVE Helsingin Anton Valle, jolle iski perinteinen esiintyjän kylmähiki ennen ensimmäistä tietoiskua: ”Mitäs jos mulla ei olekaan riittävästi aineistoa kahdeksi tunniksi…?” Pelko oli turha, sillä keskustelua syntyi ja erilaisia käytännön kysymyksiä käsiteltiin niin paljon, että kaikki esitykset venähtivät hiukan ohjelmassa mainittua kahta tuntia pidemmiksi.

– Jatkossa varaan näille tietoiskuille jo lähtökohtaisesti aikaa 2,5 tuntia, niin saadaan asiat varmasti käsiteltyä. Hinta pysyy kuitenkin aikaisemmassa 99 eurossa, lupaa Valle.

Facebook-markkinointi haltuun: Zuckerberg ei vastaa valituksiin…

Eniten kysymyksiä herättivät viime viikon tietoiskuissa käytännön yksityiskohtiin liittyvät asiat: kuinka hyödynnän Facebookin markkinointipikseleitä ja kuinka luon oikeita markkinoinnin kohderyhmiä. Facebookilla on omat opastuspalvelunsa verkossa, mutta niiden kautta ei ole kovin helppoa selvittää markkinointiin liittyviä yksityiskohtia.

– Erilaiset robotit vastaavat sinulle kyllä aivan samantien, mutta niiden vastauksista ei yleensä ole paljoa hyötyä. Kun sitten aikansa jaksaa nähdä vaivaa, niin loppujen lopuksi voit saada puhelimen toiseen päähän myös ihan oikean ihmisen, huokaisee Valle.

– Minulla oli muutama viikko sitten ongelmia erään elokuvatrailerin markkinoinnin kanssa, sillä Facebook sensuroi mainoksemme ”sopimattoman sisällön” vuoksi. Kyseessä oli showpainidokumentti, joten trailerissakin oli luonnollisesti aika railakasta menoa. Vasta useiden ja toistuvien valitusten jälkeen minulle soitti lopulta kaveri FB:n ylläpidosta Ruotsista, joka sitten onneksi ilmoitti, että ”det är ok!”. Mainos saatiin vihdoin julkaistua.

Facebook-markkinointi haltuun: ”Kädet savessa -koulutus toimii!”

Facebook on kiistatta suosituin somepalvelu ja siihen liittyvät koulutukset voivat olla monenlaisia. ”Kädet savessa”-tyyppinen tietoisku toimii hyvin sen vuoksi, että siinä mennään suoraan toimiviin käytäntöihin ilman jaaritteluja. Parissa tunnissa käydään läpi suuri määrä markkinointiin liittyviä vinkkejä ja oikopolkuja. Osallistujat voivat hyödyntää koulutusmateriaalin heti omilla työpaikoillaan ja omissa kampanjoissaan.

Konversio on verkkomarkkinoinnissa tärkeä asia. Eikä siitä pidä maksaa liikaa kenellekään. Ei Facebookille eikä erilaisille helppoheikeille, joita netti on valitettavasti väärällään, painottaa Valle.