Facebook-markkinointi on eräs tehokas tapa lisätä yrityksen myyntiä tai organisaatiosi vaikuttavuutta. Ainakin, jos tiedät, mitä teet. Voit lähteä jo melko pienillä panostuksilla liikkeelle. Myös sudenkuoppia löytyy, sillä näennäisen yksinkertainen FB:n mainostyökalu sisältää myös runsaasti ominaisuuksia, joihin on syytä perehtyä tarkemmin.

Facebook on tunnetusti käyttäjälleen maksuton, mutta vastaavasti Mark Zuckerbergille ja muille omistajilleen suunnattoman tehokas rahantekokone. Syykin on selvä: omille päivityksilleen saa Facebookissa näkyvyyttä vaihtelevasti, paitsi jos suostuu kaivamaan rahaa lompakostaan.

– Olen käyttänyt Facebook-markkinointia muun muassa erilaisten koulutuspalvelujen markkinointiin. Ilman Facebookin markkinointityökalua tulokset olisivat jääneet todella olemattomiksi. Jos Facebookissa haluaa asialleen näkyvyyttä, niin siitä joutuu – ikävä kyllä – nykyään käytännössä aina maksamaan, toteaa myös Anton Valle MASSIVE Helsinki Oy:stä.

Älä maksa turhasta

Pienillä kikoilla markkinointibudjetti pysyy Facebookin kanssa kuitenkin kohtuullisena. Vallen mukaan erityisten markkinointipikselien käyttö on eräs tehokas tapa pitää kulut kurissa.

– Pikselien avulla maksat vain sellaisista yhteydenotoista ja konversioista, joista sinulle on oikeasti hyötyä. Facebook laskuttaa pikselitunnistuksen avulla sinua vain toteutuneista kaupoista tai tilauksista, vinkkaa Valle.

Kuka on asiakkaasi?

Facebookin vahvuus markkinoinnissa on monenlaisten kohderyhmien hyödyntäminen markkinoinnin kohdistuksessa. Kun tiedät, kenen huomiota tavoittelet, voit määritellä markkinoinnin kohderyhmiä melko vaivattomasti.

– Voit luoda kohderyhmät joko manuaalisesti tai hyödyntää monenlaisia työkaluja, joiden avulla kohderyhmäsi elävät tilanteen mukaan. Uusia potentiaalisia asiakkaita päätyy kohderyhmiisi parhaassa tapauksessa ilman, että joudut itse tekemään juuri mitään. Tämä tosin edellyttää hyvää suunnittelua, mutta on kuitenkin jokaisen markkinoijan mahdollista tehdä aivan itse, vakuuttaa Valle.

Onko kotisivusi Facebookin makuun?

Facebook-markkinointi tehostuu, jos verkkosivustosi on optimoitu Facebookin maun mukaiseksi. Tärkeintä on, että markkinointipikseli on paikallaan ja koodi muutenkin kunnossa.

– Verkkosivuston optimointi kuulostaa hyvin työläältä ja tekniseltä, mutta on loppujen lopuksi aika yksinkertaista. Olennaista laskeutumissivun suunnittelussa on kävijän aktivointi toimintaan: esimerkiksi ostamaan, jättämään yhteystietonsa tai antamaan palautetta, tiivistää Valle.